GHB avagy Górugrány Hadijátékos Blogja

GHB avagy Górugrány Hadijátékos Blogja

Pike & Shotte Project

XI. Protestáns gyalogos regiment

2020. november 13. - gorugrany

Körülbelül egy évvel ezelőtt indult egy nagyszerű „kihívás” Ambasa és Balogh János kezdeményezésével, ami arról szólt, hogy aki rész kíván venni benne építsen magának egy harmincéves háborús sereget illetve annak kezdeményét, minderre körülbelül egy év áll a rendelkezésre. Az apropót az adta, hogy idén november 8-án volt 400 éve a Fehérhegyi csata a harmincéves háború első jelentős és hát igazából sorsdöntő ütközete. A részletekről itt lehet olvasni.

A csata november 6-ra volt kitűzve a IX. Márton napi Makett kiállítás és vásár helyszínén, ami sajnos a COVID helyzet miatt nem került megrendezésre. Sebaj majd ha élhetőbb idők jönnek összegyűlünk akkor.

Nos a linkelt bejegyzésben leírt vállalásaim első részének bemutatása lenne ennek a bejegyzésnek a tárgya. Azaz egy gyalogos regiment vagy akár tercio. Mivel ennek a blog indulásának az apropója is egy Pike & Shotte gyalogos egység volt, amit katolikus oldalra szántam és követem az egyszerre két oldal készül egy korhoz elvet ezért a következő gyalogos egység protestáns oldali kellett, hogy legyen.

Ennek a kornak viszont wargame és figuragyűjtői szempontból van egy nagy előnye. A kor nyugat-európai katonái nem nagyon viseletek egyenruhát (társadalmi, politikai és gazdasági okokból) viszont körülbelül ugyanolyan divatot  követtek a ruházat és a fegyverzet szempontjából. Azaz egy spanyol katolikus és egy svéd protestáns regiment a kinézetre jóformán csak a hadijelvényeiben különbözött egymástól. Ezt kihasználva elegendő csak az egység lobogóit kicserélni és a császári terció máris a cseh zsoldban álló gyalogos regimentté vedlik át.  Megjegyzem Európa keleti felén is hasonló volt a helyzet. Egy horvát, szerb könnyűlovast nemigen lehetett megkülönböztetni egy magyar lovas hajdútól vagy éppen egy zaporizzsjai kozáktól, sőt egyes török lovasoktól sem.

Éppen ezért felváltva készítek egy-egy egységet a katolikus és a protestáns oldalra is viszont ha akad egy ellenfelem hasonló sereggel, akkor elég a zászlókat lecserélni és máris megfelelő ellenoldal tud kiállni a pástra.

Tehát ez a regiment svédnek készült, főleg mert a Warlord Swedish Infantry Regiment dobozából készültek.

Warlordos szokáshoz híven a doboz az alap műanyag figurás keretek mellett néhány fém kiegészítőt tartalmaz.  Az öt extra fém figura mellett a svéd arculatot a Swine Feathernek csúfolt muskéta támaszokkal és a cabasset sisakokkal

 

gondoltak a warlordosok hangsúlyosabbá tenni, ezeket szintén fémből készült verzióban kapjuk a dobozban.

De mondom ekkor még nem volt semmiféle jellegzetes pláne egységes ruházat, páncél avagy fegyver, ami csak erre vagy arra a népre, nemzetre volt jellemző.

A figurákat már az első egység készítésekor lesorjáztam és összeállítottam. Most csak talpra kellett állítani őket illetve a sisakokat meg a pikákat meg a muskétások támaszait kellett felapplikálni.  Ennek mikéntjéről bővebben lehet olvasni a blog első bejegyzései között.

Az elsőnek elkészített egység felállásához képest viszont némi változtatást eszközöltem a muskétások elrendezésében. A 2x2x6-os megmaradt, de front nem 6 figura széles és kettő figura mély, hanem 4 figura széles és három mély elrendezésben készült el. Ez az elrendezés inkább blokk szerű és jobban imitálja az eredeti felállást, ahol a muskétások a tercióknál 8-16 ember mélységben harcoltak a pikások szárnyaiként és még holland és svéd hadrendekben is 6 ember mélyen álltak fel. Ennek a figurák szempontjából az a jelentősége, hogy a célra tartó és muskétát vivő figura 50-50 százalékban van a kereteken, tehát egy 12 figurás mangában/sleeveben, azaz muskétás szárnyban a fenti felállásban 2 figura a második sorból kénytelen lőni.

infantry_1_cut.jpg

Sajna ez nehezen megvalósítható, ha a figurák egyesével vannak talpalva és a talpuk közepén állnak, mivel a muskéta csöve miatt nem férnek el egymástól. Szóval négy célra tartó figurát kissé oldalra eltolva talpaltam, hogy egymás mellett lőve elférjenek a muskéták csövei. Az elsőnek elkészült egység muskétásait is átrendeztem ennek a felállásnak megfelelően, ott mivel nem akartam újratalpalni őket bizony variálni kellett a figurákkal, hogy azok kerüljenek egymás mellé/mögé , ahol van elég játék erre. Szűkösen, de azért összejött a dolog.

Az első egységet olyan szín kavalkáddal festettem meg, ahogy csak tudtam, úgy hogy ne kerüljön egymás mellé két egyforma figura. Nos utáltam is rendesen. Alaposan meg kell tervezni, hogy melyik figurának milyen színű alsója felsője kalapja tolla legyen. A festés maga nem haladós úgy érzed, hogy sosem készülsz el.

Ennek fényében a svédeket már inkább egy színűnek szerettem volna úgy, hogy persze azért ne legyen egyenruházatuk. Svéd seregben voltak úgynevezett színes regimentek. Ezek egy része svéd egy része német illetve egyéb nemzetiségű zsoldosból állt. A régebbiek a sárga, kék, piros és zöld regimentek. Hogy miért hívták őket így arra több teória is létezik. Egyik adja magát, hogy a ruhájuk színe miatt. Ezzel kapcsolatban én ugyan tamáskodom, lévén, hogy 1000-2000 emberről beszélünk, akiket a kinézet miatt valamiféle központi logisztika kellene hogy felszereljen egységesen ráadásul ennek utánpótlásának is lennie kéne részben a veszteségek részben a felszerelés elhasználódása miatt. Azonban ilyen logisztika akkoriban nem volt. Lehet, hogy a tisztikar illetve egy kisebb mag a megfelelő színbe öltözött, esetleg a legénység egy-egy ruhadarabja az ezred színeiben pompázott, de nem hiszem, hogy a teljes ezred egységes színű ruhát, mégha nem is egységes szabásút hordott volna. A másik teória, hogy csupán az ezredek zászlai voltak színesek egységesen.

Az egyenruhás averzióim ellenére úgy döntöttem, hogy a figurákat legalábbis árnyalatukba egy szín mentén festem ki. Kettő között vacilláltam a sárga, ami a doboz borítóján is szerepel illetve a kék. Végül is elsőre a kék mellet döntöttem méghozzá azért, mert ezzel a színnel a napóleoni francia gyalog vadászoknál jó tapasztalatokat szereztem. Ezen kívül ki akartam próbálni a kék árnyalatos kombókat a majdani ACW figurákhoz illetve több helyen is olvastam, hogy a kék egy viszonylag elterjedt ruhaszín volt abban a korban, ha egyáltalán festett anyagból volt a ruha. Így sikerült az egység, sajnos sem a fénytechnikám sem a fotóaparátom nem az igazi. Asztali lámpa és mobiltelefon ennyit tud.

A csereszabatos lobogók volt még a kérdés. Az egységnek készítettem a svéd kék regiment egy zászlaját, egy hollandus és egy francia valamint egy általános katolikus burgundi keresztes zászlót is. Ez csak annyi, hogy a zászlórúdról le lehet húzni a papír lobogót és mehet is a helyére a másik.

  

infantry_chatolic_french.pdf

infantry_swedish_dutch.pdf

A bejegyzés trackback címe:

https://gorugrany.blog.hu/api/trackback/id/tr7716284380
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása